Eén van de vervelende ervaringen waar gamers online mee te maken hebben, is scammen. Onder valse voorwendselen proberen fraudeurs geld afhandig te maken. En dat kan flink in de papieren lopen. In dit eerste deel van de blogserie Oplichting binnen game communities, beschrijft de 15-jarige scholier en gamer Bas hoe scammers te werk gaan.
Wat zijn scammers?
Scammen komt van het Engelse woord scam, dat oplichterij betekent. Scammen is een vorm van bedrog, waarbij oplichters zich voordoen als iemand anders en geld proberen af te troggelen. Ze zijn actief in de online wereld, maar kunnen ook telefonisch contact met je opnemen.
Bedrog via de telefoon
Een bekend voorbeeld van scammen via de telefoon, is de hulpvaardige Microsoftmedewerker, die opbelt en meldt dat er een probleem is met je Officepakket. Hij stuurt je een linkje, laat je een klein bedrag overmaken en voor je het weet zijn er duizenden euro’s van je bankrekening afgeschreven. Binnen social media en game communities gaan scammers op een andere manier te werk.
Bedrog binnen game communities
Een gamecommunity is een groep mensen die binnen een gameomgeving actief is. Ze ontmoeten elkaar online en delen informatie over gametactieken en -strategieën. De communities bevinden zich op platformen zoals Twitch, Instagram, YouTube, Whatsapp, Facebook en Twitter.
Drie vormen van scambedrog binnen game communities zie ik regelmatig voorbij komen:
- Verkoop van game accounts
- Vriendschapsfraude
- Persoonlijke aanbiedingen
Verkoop van game accounts
Binnen game communities wordt ook handel gedreven. Zo worden binnen de Fornite communities accounts met zeldzame skins aangeboden. Helaas is niet elke aanbieder betrouwbaar. De verkopende partij doet zich bijvoorbeeld voor als een betrokken gamer, die gestopt is met Fornite. Hij wil daarom zijn account verkopen. Bedragen lopen uiteen van 10 euro tot 4000 euro. Alhoewel ik mijn twijfels heb of iemand bereid is dit laatstgenoemde bedrag uit te geven aan een Fortnite account, ken ik voorbeelden van mensen die bereid zijn om 250 euro te betalen. De uitwisseling verloopt online. De koper moet eerst geld overmaken, waarna hij de inloggegevens van het account ontvangt. Na het ontvangen van het geld is de verkopende partij niet meer bereikbaar. De inloggegevens die de koper heeft ontvangen blijken waardeloos. Zo worden tientallen jongeren misleid door scammers.
Vriendschapsfraude
Een andere vorm van scammen is vriendschapsfraude. De scammer gaat een online vriendschap aan en investeert in een vertrouwensband. Vervolgens vindt het bedrog plaats. Een teamgenoot van mij heeft hier een aantal weken geleden mee te maken gehad. Hij heeft na wekenlang te gamen met een Britse jongen, vrijwillig geld aan hem overgemaakt. De jongen is vlak daarna van de radar verdwenen. Hoe dit precies te werk ging en welke reacties mijn teamgenoot kreeg van zijn omgeving, kun je verder lezen in de blog Gescamd.
Persoonlijke aanbiedingen
Ook zijn er scammers die een Instagram account starten en actief meedoen binnen een game community. Ze lijken professionele gamers, bouwen een status op met veel likes en nemen dan via Instagram persoonlijk contact met je op via Direct Message (DM). Zo komt het geregeld voor dat ik een bericht ontvang via DM waarbij een gamer mij een mooie actie aanbiedt, waar hij naar eigen zeggen ook gebruik van heeft gemaakt. Hij moedigt je aan om op de link te klikken en je gegevens in te vullen. Omdat kinderen onder de indruk zijn dat een “professionele gamer” hen persoonlijk benadert, lopen ze sneller in de val. In blog Online opgelicht: gratis V-bucks kun je hier meer over lezen.
Helaas zijn er altijd mensen die je proberen op te lichten. Eén onoplettend moment en je tuint erin. Vooral kinderen op de basisschool zijn een makkelijk doelwit. Gelukkig waarschuwen leden van game communities elkaar over scammers. Ze worden met naam en toenaam genoemd, gemeld bij Instagram en geblokkeerd. Niemand zit te wachten op deze gasten.
De blog Scammers in game communities is het eerste deel uit de blogserie Oplichting binnen game communities en is geschreven door de 15-jarige scholier en gamer Bas.
De complete blogserie lezen?
SocialmediaIMPACT is gespecialiseerd in mediawijsheid en verzorgt teamtrainingen, ouderavonden en gastlessen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het MBO.