Iedereen kan multitasken, toch?

iedereen-kan-multitasken-toch

Als je zo om je heen kijkt, krijg je sterk de indruk dat iedereen kan multitasken. We whatsappen op de fiets, bellen handsfree in de auto en tieners youtuben tijdens het huiswerk. Niets blijkt minder waar. Volgens hoogleraar Onderwijspsychologie Paul Kirschner kunnen onze hersenen helemaal niet multitasken.

Waarom we niet kunnen multitasken

Multitasken is het tegelijkertijd uitvoeren van meerdere informatieverwerkende handelingen. Het begrip komt uit de computerwereld. Een computer kan gelijktijdig meerdere informatieverwerkende taken uitvoeren op dezelfde processor. Onze hersenen kunnen dat niet; ze zijn dan ook geen processor. Ze schakelen razendsnel tussen taken, maar voeren ze niet tegelijkertijd uit. Dat snelle schakelen heet task switchen en kost dus tijd en energie. Zeker als het om complexe zaken gaat.

Verlies van snelheid en accuratesse

Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat we bij de gelijktijdige uitvoering van verschillende complexe taken langzamer worden en meer fouten maken. We doen er dan gemiddeld anderhalf tot twee keer langer over. Daar staat tegenover dat we goed zijn in zaken waar we niet over na hoeven te denken. Zodra taken complexer worden, is het dus belangrijk om ze een voor een uit te voeren. Je bent sneller klaar en maakt minder fouten. 

Smartphones, school en huiswerk

Als een leerling het huiswerk doet met een schuin oog op de smartphone, is hij continu aan het task switchen. Daardoor wordt de kans groter dat het huiswerk niet af komt en dat er meer fouten worden gemaakt. Dat alles heeft dan weer een negatief effect op de schoolresultaten. Hoe maak je een tiener hiervan bewust?

  • Leg uit dat hersenen niet kunnen multitasken, maar wel kunnen task switchen. Dat hersenen tijdens het leren een complexe activiteit uitvoeren en bij afleiding (door de smartphone) snelheid en accuratesse verliezen. Je doet daardoor langer over het huiswerk, maakt meer fouten en de kans op lagere cijfers wordt groter.
  • Daag tieners uit om een halfuur zonder afleiding van de smartphone en een halfuur met afleiding van de smartphone woordjes te leren. Overhoor na elk halfuur en bespreek samen de resultaten.
  • Doe de multitask test. Deze test duurt maar 5 minuten, is leuk om te doen en maakt gelijk duidelijk dat je bij een denktaak tijd verliest en fouten maakt:

klik-hier-voor-de-multitask-test

Ouders, trap er niet in

Ouders vertellen mij dat hun kinderen beweren dat ze hun smartphone of laptop nodig hebben vanwege huiswerk in Magister en de woordjes die ze op Quizlet of Wrts moeten oefenen. Trap hier niet in. Dat ze voor sommige vakken een smartphone of ander device nodig hebben, betekent niet dat ze die continu nodig hebben tijdens het leren. De meeste tieners willen hun telefoon gewoon in de buurt houden en zullen allemaal redenen aanvoeren waarom dit nodig is. Zoek samen naar oplossingen:

  • Huiswerk kan overgeschreven worden in een dag- en weekplanning.
  • Woordjes oefenen in Quizlet kan op een oude, afgeschreven telefoon zonder simkaart. Installeer hier alleen schoolapps op.
  • Richt de laptop of tablet die ze van school moeten gebruiken, uitsluitend in voor schoolzaken. Leg uit waarom je dit zo wil.
  • Check van tijd tot tijd samen met je tiener of er toch geen nieuwe apps gedownload zijn op hun digitale apparaten die ze voor schoolwerk gebruiken.
  • Laat ze hun eigen smartphone tijdens het leren in een andere ruimte leggen.
  • Installeer apps die je bewust maken van je timemanagement en die je helpen focussen. Een voorbeeld hiervan is de app Forest.
app-forest

             Forest

 

 

 

 

 

 

 

 


Meer lezen?

Hoe komt het toch dat tieners het zo lastig vinden om hun telefoon opzij te leggen? Lees meer hierover in blog: Zijn tieners verslaafd aan hun smartphone?

Ervaar zelf hoe het is om te multitasken met de multitask-test


SocialmediaIMPACT is gespecialiseerd in mediawijsheid en verzorgt teamtrainingen, ouderavonden en gastlessen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het MBO.