Er is ruzie in de appgroep van groep 7. Vanochtend heeft een van de leerlingen een stickerbom laten ontploffen waardoor iedereen in de groep ruim 1000 digitale stickers heeft ontvangen. Sommige leerlingen vinden dat wel grappig, maar de meesten balen ervan. Want de appgroep wordt ook gebruikt voor serieuze zaken, zoals huiswerk. Wat moet je hiermee als school?
Hoe je stickerbommen maakt
Een stickerbom plaatsen is een vorm van spammen. Spammen is op zich onschuldig en leerlingen zijn er vindingrijk in. Zo kun je elk woord in een apart bericht zetten in plaats van een zin te maken in een tekstvakje. Ook kun je snel achter elkaar onzin plaatsen in losse tekstberichten (hi, hallo, hey, hgh, hup, hola, hopsakee, holadiee, haha, hoi, lol etc.).
Een stickerbom is ook zo gemaakt. Met een grote grijns legt een leerling mij uit hoe dat gaat: ‘Je zet je wifi uit, daarna plaats je 1000 stickers in de appgroep van de klas en dan zet je wifi weer aan. De ontvangers krijgen in een klap 1000 stickers binnen!’
De oorsprong van spam
Spam is een samenvoeging van ‘spiced ham’, ingeblikt smakeloze ham. Spam in de betekenis van iets irritants, flauws en repeterends is terug te voeren op een sketch van de populaire comedy serie Monty Python uit de jaren zeventig. Een echtpaar denkt een lekker ontbijt te krijgen en treft op het menu alleen maar variaties van spam aan. De link met ongewenste en steeds terugkerende e-mail is daarmee snel gelegd. En inmiddels vind je spam ook binnen appgroepen, multi-player games en andere online platformen.
Spammen is lastig te stoppen. Vaak negeert een spammer de oproepen van klasgenoten om ermee op te houden.
Grenzen stellen
Spammen is hinderlijk gedrag, zeker in een klassenapp. Het is moeilijk te stoppen en de emoties lopen soms hoog op. Vaak negeert een spammer de oproepen van klasgenoten om ermee op te houden. Hij of zij voelt zich juist aangemoedigd om door te gaan, zolang een aantal vrienden het toejuichen of meedoen. Hoe ga je hierover in gesprek met je klas?
- Leg uit: de meeste mensen vinden spammen helemaal niet leuk. Ze vinden het juist hinderlijk en irritant en het zorgt voor vervuiling in de appgroep.
- Trek spammen door naar het echte leven. Hoe ziet het er dan uit? Welk gedrag vertoon je dan? Denk aan herhaaldelijk op iemands rug tikken en doorgaan terwijl hij je vraagt te stoppen. Of tegen iemand door blijven praten terwijl die aangeeft dat je ermee op moet houden.
- Deel leerlingen in groepjes in en vraag ze om spammen uit te beelden in een klein toneelstukje. Dan wordt het wel duidelijk. Wat je in het echte leven als hinderlijk ervaart, is dat meestal ook online.
- Deze tip kreeg ik van een leerkracht van groep 6 uit Amsterdam: gebruik het vriendenboekje als voorbeeld. Daarin worden naast leuke tekstjes en tekeningen ook stickers geplakt. Je zou het ook niet leuk vinden als je jouw vriendenboekje terugkrijgt waarbij de pagina's volgeplakt zijn met stickers?
- Spreek met de klas af waar je de klassenapp voor gebruikt. Laat de leerlingen hier onderling afspraken over maken en werk het uit op een poster die je hier kunt downloaden.
- Als je het spammen echt niet kunt laten, doe dat dan bij mensen van wie je weet dat ze dat leuk vinden. Laat je stickerbommen ontploffen in je vrienden appgroepen, daar zijn ze voor. Maar niet in de klassenapp.
- Informeer ouders over het gesprek met de groep en de resultaten hiervan. Vraag ouders om mee te kijken in de appgroepen van hun kind en indien nodig in te grijpen en te corrigeren.
De kracht van humor
De leerkracht trakteerde de klas op de Monty Python sketch en de leerlingen voerden kleine grappige toneelstukjes op om het spammen uit te beelden. De stickerbommen verplaatsten zich naar een paar vrienden appgroepjes. De appgroep van de klas werd weer gebruikt waar hij voor aangemaakt was.
Meer lezen?
Wil je meer lezen over social media, grensoverschrijdend gedrag en online pesten? Lees de blogs Digitale Stickers, waar eindigt de grap? en Buitensluiten op social media
SocialmediaIMPACT is gespecialiseerd in mediawijsheid, social media en aanpak cyberpesten en verzorgt teamtrainingen, ouderavonden en gastlessen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het MBO.
De blog “Stickerbommen en spammen in de appgroep” is tot stand gekomen in samenwerking met Marieke Keur Tekst & Advies