Hoe Squid Game het klaslokaal binnendringt

hoe squid game het klaslokaal binnendringt

Geïnspireerd door TikTok-filmpjes, speelden kinderen van groep 6 na schooltijd het ‘Flip-toy’ spel van de Netflix serie ‘Squid Game’. Hierbij mocht het kind dat verliest zelf kiezen: hij betaalt een euro, of krijgt een klap in zijn gezicht. Dit alles werd op video vastgelegd, zodat het later op social media bekeken kon worden.

Bedreigd via TikTok

Een van de jongens die meespeelde kreeg weer een beurt en verloor voor de derde keer. Zonder te betalen of de klap te incasseren rende hij ervandoor. Verontwaardigde klasgenoten riepen hem na en besloten de video te verspreiden via TikTok en Whatsapp. Toen kwamen de reacties binnen. De negenjarige verliezer werd bedreigd, door bekenden en onbekenden. Die klap zou hij de volgende dag nog wel krijgen. Mét rente.

Wereldhit onder jong en oud

Squid Game is een Zuid-Koreaanse Netflix serie die in een paar weken een wereldhit is geworden onder jong en oud. De serie vertelt het verhaal van mensen die diep in de schulden zitten. Zij wagen hun leven door mee te doen aan een spel dat bestaat uit kinderspelletjes. Als ze verliezen worden ze direct doodgeschoten.

Social media staan er vol mee

De eenvoudige kinderspelletjes in het kleurrijke decor van de serie staan in schril contrast met de gruwelijkheden die plaatsvinden. Dit fascineert en is eenvoudig na te spelen, wat duizenden TikTokkers en YouTubers ook doen. Zo bereiken zij basisschoolleerlingen die qua leeftijd ver onder het Kijkwijzer advies van 16 jaar zitten.

Zoeken op #squidgame

Onder de hashtag #squidgame zijn op TikTok o.a. de spelletjes Annemaria Koekkoek, Flip Toy en Suikerkoekjes te vinden. Tutorials leggen uit hoe je die koekjes maakt. De filmpjes met de hoogste views verschijnen in de ‘For You pages’ op TikTok. Op YouTube zijn stukken van de serie te bekijken, evenals de official trailer van Netflix. Squid Game-memes zijn terug te vinden op Instagram. Op Roblox kun je het spel al spelen. Het is dus een kwestie van tijd voordat een basisschoolkind op de hoogte is van zo’n nieuwe rage.

Overvallen door trends

Ondertussen waarschuwen ouders en scholen over de nieuwe trend die vele opvoeders heeft overvallen. Ongetwijfeld volgen er na Squid Game weer nieuwe rages die menig kind een onrustige nacht zullen bezorgen. Zoals daarvoor Momo, Killerclown en Slenderman dat deden.

Karakteristieken van internet

Deze beweging maakt weer duidelijk wat de karakteristieken zijn van internet. Informatie komt daar ongenuanceerd en ongefilterd binnen. Het is een volwassen wereld waar kinderen vrij op rond kunnen kijken. Het blijft daarom belangrijk om met je kind te praten over zijn interesses op social media en samen te onderzoeken wat er te beleven valt. De leuke, maar ook de minder leuke dingen.

Ook helpt het als je kind weet wat het kan doen bij het zien van schokkende beelden. Laat merken dat je kind altijd bij jou terecht kan met vragen, twijfels of problemen. Maar leer je kind ook hoe te handelen als het zich onder druk gezet voelt om mee te doen aan een gokspelletje na schooltijd. Zoals de negenjarige jongen dat meemaakte.

Hoe Squid Game het klaslokaal binnendringt

De vader van deze jongen liep de volgende ochtend met hem mee naar school. Hij vroeg de leerkracht te bemiddelen in het uit de hand gelopen conflict waar een groot deel van de klasgenoten bij betrokken was. De leerkracht is direct met de groep in gesprek gegaan en heeft de leerlingen gevraagd de video offline te halen. De ouders van de bovenbouw groepen zijn door de school geïnformeerd. De kans is groot dat ook hun kinderen weer een stukje mediawijzer zijn geworden.

Meer lezen?

Wil je meer weten over thema’s zoals ‘Hoe Squid Game het klaslokaal binnendringt‘ lees dan het blog Challenges of de verzameling blogs in het Dossier cyberpesten


SocialmediaIMPACT is gespecialiseerd in mediawijsheid, social media en aanpak cyberpesten en verzorgt teamtrainingenouderavonden en gastlessen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het MBO. 

Delen op social media
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email